Zajęcia rewalidacyjne
Zajęcia rewalidacyjne przydzielane są uczniom klas 1 – 3 na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zalecenia zespołu orzekającego określają warunki realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania oraz rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron. Ich poznanie pozwala tak planować pracę terapeutyczną, by maksymalnie wykorzystać naturalny potencjał ucznia, a także stworzyć optymalne warunki do usprawniania lub kompensowania zaburzonych czy też opóźnionych funkcji.
Główny cel zajęć rewalidacyjnych stanowi wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, a w szczególności rozwijanie oraz doskonalenie:
– umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie, liczenie),
– umiejętności nawiązywania oraz utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, a także dorosłymi,
– poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju, – stymulowanie procesów poznawczych tj. spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, wyobrażenia.
Podczas zajęć priorytetem jest akcentowanie mocnych stron ucznia oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Można zatem wyróżnić cztery zasadnicze kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
maksymalne usprawnianie, rozwijanie, wzmacnianie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.
– optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,
– kompensowanie, czyli wyrównywanie poprzez zastępowanie,
– dynamizowanie rozwoju (stymulowanie).
Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są z reguły w formie indywidualnej. Realizowany jest zindywidualizowany plan pracy, dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych każdego ucznia.
Zajęcia rewalidacyjne obejmują 10 obszarów terapeutyczno – stymulacyjnych, które stanowią zasadniczą treść programu rewalidacji tj.:
1. Rozwijanie i usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego.
2. Rozwijanie i usprawnianie funkcji analizatora słuchowego.
3. Kształtowanie oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.
4. Kształtowanie oraz doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
5. Rozwijanie myślenia oraz kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się.
6. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej oraz kształtowanie pojęć matematycznych.
7. Rozwijanie sprawności fizycznej oraz kształtowanie koordynacji ruchowej.
8. Rozwijanie autonomii oraz wdrażanie do funkcjonowania w środowisku.
9. Wspomaganie rozwoju społeczno – emocjonalnego.
10. Rozwijanie zainteresowań oraz kształtowanie umiejętności korzystania z informacji.
Każdy z obszarów posiada wyodrębnione cele szczegółowe i rodzaje ćwiczeń. Ćwiczenia realizowane są w dowolnej kolejności i na bieżąco dostosowywane do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz zainteresowań uczniów.
Pedagog specjalny