Pedagog specjalny
PEDAGOG SPECJALNY
Zadaniem pedagoga specjalnego jest opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn zaistniałych zaburzeń, trudności lub ograniczeń.
Zadania pedagoga specjalnego:
Prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych
Zajęcia są prowadzone w ramach orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia terapeutyczne różnią się w zależności od rodzaju niepełnosprawności i potrzeb dziecka. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki.
Pedagog specjalny powinien wszechstronnie wspomaga
funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w związku z czym dostosowuje formy i metody pracy, poszukuje również innowacyjnych metod lub ich elementów.
Nowatorskie metody stosowane przez pedagoga specjalnego w naszym przedszkolu:
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss,
Metoda Marii Montessori.
Wsparcie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz innych zajęć
Pedagog specjalny dostosowuje wymagania edukacyjne do poziomu funkcjonowania dziecka. Stosuje dodatkowe pomoce dydaktyczne w celu wyjaśnienia oraz ułatwienia w zrozumieniu przedstawianych treści przez nauczycieli, podejmuje dodatkowe ćwiczenia pomagające opanować nowe umiejętności.
Tworzenie dokumentacji, koordynacja i realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zaleceń zawartych w opiniach
Przygotowywanie wraz z zespołem psychologiczno - pedeagogicznym wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz ich ewaluacji, programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz ich ewaluacji, tworzenie harmonogramów zajęć indywidualnych, uzupełnianie arkuszy obserwacji dzieci.
Współpraca z rodzicami
Rodzice są zapraszani na spotkania dotyczące omówienia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Buduje integrację zespołową wszystkich, którzy są zaangażowani w proces kształcenia specjalnego, mając na uwadze zarówno oddział, w którym przebywa na co dzień uczeń, jak i całe przedszkole poprzez: stworzenie sieci wzajemnego wsparcia, budowanie postawy rozumienia, wzajemnego szacunku oraz akceptacji.
Kontakt dzieci z niepełnosprawnościami z dziećmi pełnosprawnymi sprawia, że te pierwsze uczą się integrować z grupą, nawiązywać relacje, ich rozwój poznawczy jest stymulowany wyzwaniami, jakie stawia grupa. Jest to także po prostu radość z zabawy z dziećmi. Dla dzieci pełnosprawnych jest to wspaniała szansa na uczenie się empatii, tolerancji, szacunku i otwartości wobec drugiego człowieka. Przedszkole integracyjne otwiera taką możliwość.