Galeria
ROBOTYKA W ARCE
Przyszedł czas na podsumowanie pierwszego semestru, a właściwie na to, aby nasze poczynania ujrzały światło dzienne. Na czym polegają ZAJĘCIA Z ROBOTYKI
w naszej szkole? Zacznijmy od początku.
KLASY PIERWSZE
Uczniowie pracowali z zestawami Lego Education MoreToMath. Co wspólnego z robotyką mają klocki wspomagające rozwój zdolności i wyobraźni matematycznej? Okazuje się, że bardzo dużo. Dzieci miały okazję popuścić wodze wyobraźni w tworzeniu coraz to ciekawszych i bardziej zaawansowanych konstrukcji.
Kolejnym krokiem było programowanie offline. Uczniowie wykonując polecenia, np. "przesuń o 4 piny w prawo", czy "cofnij o 2 piny", "gdy wyjdziesz poza płytkę powiedz: „Stop"… Poprzez świetną zabawę uczyli się myślenia procedurami oraz przewidywania konsekwencji kolejnych ruchów. Takie zajęcia stanowią dobrą podstawę do wprowadzenia dziecka w świat robotów oraz programowania.
Drugi semestr zaś poświęcimy pracy z zestawem Lego WeDo, czyli klockami wspomagającymi naukę programowania i ukazującymi podstawowe zagadnienia robotyki. Zestawy tej serii pozwalają budować z klocków zwierzęta i modele urządzeń, które po podłączeniu do komputera z odpowiednim oprogramowaniem, można wprawić w ruch. Odpowiednie czujniki i silniki zawarte w zestawach umożliwiają obustronną interakcję programu komputerowego ze światem zewnętrznym. Liczymy na dobrą zabawę :-)
KLASY DRUGIE
Drugie klasy pierwszy semestr z Robotyką zaczęły od pracy z zestawami Lego Education MoreToMath oraz Lego Education StoryStarter. Podobnie jak klasy pierwsze programowały offline swoje konstrukcje, a nawet tworzyły ciekawe historyjki
i opowiadania.
Następnym etapem była praca z Lego WeDo. Uczniowie bardzo chętnie konstruowali roboty według instrukcji, po czym wprawiali je w ruch podłączając do komputera oraz uruchamiając właściwe oprogramowanie.
Dzieci podejmowały próbę zmiany elementów algorytmu oraz obserwowały co wówczas stanie się z naszym robotem. Takie możliwości pozwalają zainteresować dziecko zagadnieniami algorytmiki, logiki i robotyki już na samym początku jego nauki.
W drugim semestrze rozszerzamy naszą pracę o samodzielne próby zaprogramowania zbudowanych robotów oraz konstrukcje własne uczniów.
Być może uda nam się stworzyć nowego robota, a nawet wprawić go w ruch…
Trzymajcie kciuki :-)
KLASY TRZECIE
Uczniowie klas trzecich już dobrze poznali zasadę działania robotów zbudowanych przy użyciu zestawu Lego WeDo. Pierwszy semestr był dla nich czasem na utwalenie zagadnień związanych z konstrukcją oraz programowaniem dotychczas poznanych robotów. Kilka zajęć zostało również poświęconych na konstrukcje własne uczniów oraz próby ich programowania.
Plan pracy na drugi semestr okazał się dla uczniów prawdziwą niespodzianką.
Dzieci już na pierwszych zajęciach miały okazję poznać "nowego członka naszej społeczności szkolnej" – robota mBot, który jest stworzony do nauki programowania
i wprowadzenia uczniów w świat robotów i komputerów. Roboty będziemy programować za pomocą środowiska mBlock – opartego na Scratch 2.0 (czyli edukacyjnym języku obiektowym, stworzonym jako środek do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku). Dzieci już zdążyły "zaprzyjaźnić się" z mBotem. Nie mogą się też doczekać, kiedy same stworzą dla niego program. A to już niebawem.
Oj, będzie się działo :-)