Pedagog specjalny
Pełniąc rolę pedagoga specjalnego jak i nauczyciela wspomagającego realizuję następujące zadania:
zapewniam opiekę i pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
współorganizuję kształcenie integracyjne, ściśle współpracuję z nauczycielami prowadzącymi;
współpracuję z psychologiem szkolnym, specjalistami wspierającymi proces edukacyjno – wychowawczy;
prowadzę analizę dokumentacji uczniów ( diagnoza w oparciu o orzeczenia dzieci i obserwację podczas sytuacji zadaniowych w klasie tak, by proces diagnostyczny dał początek sformułowaniu oddziaływań dydaktycznych );
prowadzę dokumentację przebiegu nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych określonych w przepisach oraz gromadzę prace dzieci;
dostosowuję program i poszczególne treści, metody i formy kształcenia do potrzeb i możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych we współpracy z nauczycielem prowadzącym;
opracowuję Indywidualne Programy Edukacyjno -Terapeutyczne;
opracowuję, wraz z nauczycielem prowadzącym strategię lekcji tak, by nauczanie wszystkich uczniów było skuteczne i uwieńczone sukcesami ( materiały do lekcji, dostosowanie kart pracy, sprawdzianów, testów);
pomagam na lekcji zapewniając sprawne tempo pracy, indywidualizuję proces edukacyjny tak, by nie zaniżać wymagań dydaktycznych oraz kryteriów oceny ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
udzielam pomocy (w miarę możliwości) uczniom pełnosprawnym mającym problemy w nauce;
współdziałam w ocenianiu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych według określonych kryteriów;
prowadzę aktywny udział w naborze do klas integracyjnych;
wspieram proces integracji w klasie i na terenie szkoły;
jako koordynator zespołu ds. Integracji spotykam się z nauczycielami i specjalistami naszej szkoły w celu wymiany doświadczeń, poznawania nowych form i metod pracy;
ściśle współpracuję z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wspieram rodziców poprzez: kształtowanie prawidłowej postawy rodzicielskiej wobec własnego dziecka, informowanie na bieżąco o pracy ucznia na zajęciach, udzielanie instruktaży dotyczących odrabiania przez dziecko pracy domowej, udzielanie porad związanych z koniecznością skorzystania z dodatkowej pomocy innych specjalistów czy instytucji społecznych.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
przejdź