Języki obce w szkole ARKA
Reforma oświaty umożliwiła uczenie się języka obcego jako obowiązkowego już w klasie pierwszej szkoły podstawowej, co umożliwiło najmłodszym systematyczny kontakt z językiem obcym i jakby wzrastanie w nim.
Dziecko rozpoczynające naukę języka obcego wykształca na poziomie fonetyczny określone właściwości językowe i fizjologiczne, które pomogą mu w opanowaniu innych języków obcych w takim stopniu, aby mogły być one wykorzystywane jako narzędzie pracy, narzędzie porozumiewania się.
Wczesne nauczanie się języka obcego jest dla dziecka korzystne nie tylko, dlatego że w przyszłości może zapewnić lepszy start w życiu zawodowym, ale przede wszystkim stymuluje ono jego rozwój poznawczy oraz wpływa na kształtowanie postaw otwartości na innych, akceptacji i tolerancji. Dodatkowym atutem nauki języków obcych w tym wieku jest tak zwany wiek krytyczny, czyli czas zwiększonej wrażliwości na bodźce.
Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy na osiągnięcie sukcesu nie trzeba będzie długo czekać.
Kładziemy nacisk na:
rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się: korzystanie ze słowniczka obrazkowego, wzajemne przepytywanie się uczniów z poznanych słówek, wzajemne sprawdzanie ćwiczeń i porównywanie odpowiedzi. Elementy port folio, które pozwalają usystematyzować wiedzę i dają obraz dotychczasowych dokonań ucznia. Samodzielna decyzja o wyborze najlepszych prac wymaga od ucznia samooceny.
nauczanie słownictwa poprzez: prezentowanie i wizualizacja słownictwa za pomocą obrazków, przedmiotów oraz gestu i mimiki, wykorzystywanie znanych słówek w nowej strukturze, układanie wyrazów z rozsypani literowej, dopasowywanie wyrazu do obrazka, łączenie sylab, znajdowanie rymów, czytanie globalne.
nauczanie słuchania ze zrozumieniem: słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela, słuchanie i powtarzanie tekstu piosenki, słuchanie dialogu w celu zrozumienia ogólnego sensu lub w celu wyszukania szczegółowych informacji, oglądanie filmów, bajek z danego obszaru językowego.
nauczanie wymowy: uczniowie kilkakrotne powtarzają za nauczycielem jedno słowo, wspólne śpiewanie, uczenie się na pamięć piosenek, wyszukiwanie w piosence rymu, powtarzanie słów z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu, rozpoznawanie konkretnych dźwięków, zabawy „mruczanki” wyczulające ucznia na intonację i akcent wyrazowy.
nauczanie mówienia poprzez: wyrabianie nawyków językowych powtarzanie chóralne i indywidualne, powtarzanie typowych sytuacji w klasie (język lekcji), stosowanie stałych wyrażeń i zwrotów językowych, które wymagają słownego reagowania na pytania i wypowiedzi innych.
nauczanie czytania: odczytywanie na głos pojedynczych wyrazów poprzez rozwijanie pisemnej formy wyrazu i kojarzenie tej formy z jej dźwiękowym odpowiednikiem, odczytywanie ról w dialogu, komiksie zaprezentowanym i zilustrowanym graficznie w podręczniku lub zeszycie ćwiczeń.
nauka pisania: piszemy po śladzie, zabawy w literowanie, podpisywanie obrazków pojedynczymi słowami lub wyklejanką, wypełnianie luk w tekście.
nauczanie gramatyki: częste powtarzanie stałych wyrażeń i zwrotów językowych w piosence, wierszyku, dialogu. Stymulowanie obrazkiem, kolorem, układanie rozsypanek zdaniowych, gry i zabawy językowe taki jak np: memory, domino.
PAMIĘTAMY, ŻE DZIECI:
- LUBIĄ RUCH
dlatego pozwalamy im aktywnie uczestniczyć w lekcji.
- NA KRÓTKO SKUPIAJĄ SWOJĄ UWAGĘ
dlatego urozmaicamy treści nauczania i robimy przerwy.
- UCZĄ SIĘ WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI
dlatego dajmy możliwość słuchania, oglądania, dotykania, wąchania i próbowania.
- SZYBKO ZAPOMINAJĄ
dlatego kładziemy nacisk na wielokrotne lecz urozmaicone w formie, powtarzanie poznanego materiału.
- POTRAFIĄ ZNAKOMICIE NAŚLADOWAĆ
dlatego wykorzystujemy nagrania, aby wykształcić prawidłową wymowę, bawimy się w teatr i mobilizujemy uczniów do zapamiętywania krótkich sekwencji oraz wypowiadania ich z właściwą dykcją i poprawną fonetyką.
- DZIAŁAJĄ SPONTANICZNIE
dlatego pozwalamy im realizować ich pomysły.
- MUSZĄ CZUĆ SIĘ DOCENIANE
dlatego pamiętamy o nagrodach i pochwałach.
JĘZYK ANGIELSKI
przejdźJĘZYK NIEMIECKI
przejdźJĘZYK FRANCUSKI
przejdźKONKURSY ORAZ UROCZYSTOŚCI JĘZYKOWE
przejdź